Tiesitkö nämä kirjoittamattomat ”kirjoittamattomat säännöt”?

Jos otsikon luettuasi odotit, että saat taas kuulla siitä kuinka painot tulee laittaa takaisin telineisiin tai että laitteet täytyy puhdistaa suorituksen jälkeen, niin ei. Luultavasti olen edellämainitun kaltaisiin lainausmerkeissä kirjoittamattomiin sääntöihin liittyvän jutun joskus kirjoittanutkin ja vaikka en olisikaan, niin jostain olet ne varmasti jo lukenut.

Nyt ajattelin kuitenkin tuoda esille muutaman salikäyttäytymiseen liittyvän asian, joista joskus tekisi mieli muille treenaajille mainita, mutta ei kehtaa, koska yksi ”kirjoittamaton sääntö” on, että keskity omaan treeniin, älä muiden. Tai sitten vain siksi että olen suomalainen, ei tuntemattomille pidä mennä puhumaan, varsinkaan kesken treenin..

Jos huomaat, että olet syyllistynyt alla oleviin (soosoo!), niin saat anteeksi. En minäkään näitä kaikkia hiffannut ensimmäisten salivuosieni aikana.

 Kirjoittamattomat ”kirjoittamattomat säännöt”

1. Älä tee hauiskääntöjä kyykkytelineessä.

Yhdeksällä salilla kymmenestä löytyy vain yksi tai kaksi kyykkytelinettä, mutta 5 – 10 mahdollista paikkaa tehdä hauiskääntöjä/ranskalaisia punnerruksia/kulmasoutua/whatever. Kyykkytelineelle on lähes aina jono, mutta näihin 5 – 10 paikkaan ei koskaan. Näin ollen, jätä kyykkyteline sille jalkatreeniään suorittavalle, ja valitse suosiolla hauiskäännölle etc. jokin muu lukuisista muista mahdollisista paikoista.

Samalla logiikalla penkkipunnerruspaikalla ei kannata tehdä rannekääntöjä tms. koska nekin voi suorittaa huomattavasti useammassa paikassa, kuin sen penkkipunnerruksen.

2. Älä blokkaa käsipainotelinettä.

Tätä näkee yllättävän usein. Myönnän tehneeni näin itsekin useamman vuoden ajan.

Elikkä: kun teet hauiskääntöjä käsipainoilla/vipunostoja sivulle / eteen / taakse /tms, niin ota käsipainot telineestä ja siirry reilusti muutama metri taaksepäin käsipainotelineen luota. Jos jäät siihen käsipainotelineen eteen, tulet blokanneeksi sarjasi ajan yläriviltä painot 8kg – 16kg ja alariviltä painot 25kg – 40kg ja voi hyvin olla mahdollista, että saat nähdä peilistä jonkun ko. painoja tarvitsevan norkoilevan takanasi sinua pahansuovasti mulkoillen.

3. Älä blokkaa näkyvyyttä peiliin.

Salin seinät ovat yleensä kehystetty peileillä, ja näin ei ole (uskoakseni) turhamaisuussyistä. On olemassa paljon liikkeitä, esim. vipunostot, pystypunnerrus tms käsipainoilla tehtävät, joissa peilin avulla varmistetaan, että painot liikkuvat symmetrisesti ja olkapäät pysyvät oikeassa tasossa. Jos siis näet jonkun tekevän ko. liikettä katse peilissä, älä mene väliin suorittamaan omaa sarjaasi tai hyppimään hyppynarua.

4. Kuvaaminen salilla

On täysin ok kuvata omaa kyykkytekniikkaa tai lähettää tyttökaverille snäppi, kun hauikset kerrankin ovat kunnon pumpissa, mutta otathan muut salilla kävijät huomioon. Valitse kuvakulma niin, että salin muut asiakaat eivät päädy youtube-opetusvideoosi tai kaveriporukkasi whatsupiin.

5. Kylkitaivutus käsipainoilla

Tämä ei nyt varsinaisesti ole mikään kirjoittamaton sääntö, mutta sellainen juttu jota näen vähintään kerran viikossa ja joka kerta käyn sisäisen kamppailun, että mennäkkö sanomaan vai ei. Pitäisi varmaan mennä, koska haluaisin itsellenikin kerrottavan, että minulla on farkkujen sepalus unohtunut auki.

Kun teet kylkitaivutusta käsipainolla, tee se nimenomaan käsipainolla, ei käsipainoilla. Ideana on siis, että toisessa kädessäsi on käsipaino ja kun olet vienyt sen vartaloa sivulle taivuttaen alas, niin toisen puolen kylki (nelikulmainen lannelihas) supistuu ja tuo painon ylös ja vartalon suoraksi. Jos sinulla on samanpainoinen käsipaino myös toisessa kädessäsi, se kumoaa liikkeen vaikutuksen ja työn tekee pääasiassa painovoima, ei lihasvoima.

Googlasin tähän videota, jossa olisi rikottu sääntöä nro 4. ja salaa kuvattu tarkoittamani väärä suoritustekniikka, mutta elähän mittää, youtubesta löytyi ihan oikea ”ohjevideo” jossa neuvotaan liike päin p:tä:

Ei siis näin: https://www.youtube.com/watch?v=ARAWlmlgPbg  !!!
Vaan näin: https://www.youtube.com/watch?v=_bVcLMlYZM8

Aleksi / Fitness Akatemia

[sc name=”fitnessakatemia” postaus=”kirjoittamattomatsaannot”]

ps. Koodilla treeniohjelma saat 10% alennuksen kaikista ostoistasi aminoporssi.fi:ssä 🙂 Aminopörssi toimittaa laadukkaat urheiluravinteet, superfoodit ja luontaistuotteet edullisesti.

Mitä mielessä?